Globalisering siden 1990
Jerntæppet faldt, nye markeder åbnede sig i Asien, og software åbnede nye muligheder for Bosch. De seneste tre årtier har betydet hurtige økonomiske forandringer, som virksomheden nu står over for.
Warsawa-paktens sammenbrud og åbningen af Østeuropa
Jerntæppets fald betød også en ny æra for Bosch. I året 1994 ejede man virksomheder i 13 lande i den tidligere Østblok. Bosch åbnede produktionsfaciliteter i Jihlava og České Budějovice i den Tjekkiske Republik, Wrocław i Polen, Miskolc og Hatvan i Ungarn, og Engels og Samara i den Russiske Føderation. Andelen af salget, genereret uden for Tyskland, steg fra 51 procent i 1990 til cirka 72 procent i 2000.
Spændende muligheder — Asien i ny fokus
I Indien, Japan, og landene i Sydøstasien, har Bosch enten været repræsenteret i lang tid eller man har nu travlt med at få fodfæste på udviklingsmarkederne. Men den gradvise åbning af det kinesiske marked skabte den største strategiske interesse. Frem til 1994 havde den eneste tilstedeværelse for Bosch i Kina været i form af licenser og et repræsentationskontor i Beijing, som blev etableret i 1989. Derefter kunne Bosch også få fodfæste på dette marked som regional producent.
Mikromekaniske sensorer
Små overvågningsenheder
I halvfemserne udviklede Bosch mikromekaniske sensorer til brug i biler. Sensorerne arbejder som følere til måling af acceleration, rotation, tryk og lyd. De videregiver informationen til elektriske styreenheder, og fortæller dem præcist, hvornår der f.eks. skal udløses en airbag i tilfælde af en kollision. I 2005 begyndte Bosch også produktionen af sensorer til forbrugerelektronikken, som smartphones og spillekonsoller. De mindste MEMS er kun 1,5 millimeter bred. Et Bosch forskningsteam har opfundet plasma ætsning- processen til fremstilling af disse små dele. Bosch har siden 1995 produceret ca. 15 milliarder MEMS og er nu førende producent i verden med ca. 4 millioner enheder hver dag.
Foto: Et insekt på en mikromekanisk sensor (MEMS) - blot for at vise størrelsesforholdet (1995)
Fra ESP til ACC — stærkere fokus på innovationer
ESP® - det elektroniske stabilitetsprogram, der blev lanceret i 1995, var en teknologisk milepæl. Systemet forhindrer, at køretøjer skrider ud. I samme år lancerede Bosch sit TravelPilot navigationssystem med rutevejledning og talefunktion. I 1997 lanceredes det brændstofbesparende Common Rail højtryks-dieselindsprøjtningssystem og i år 2000 kom Motronic direkte benzinindsprøjtningssystemet. Introduktionen af assistentsystemer som Adaptive Cruise Control og Night Vision øgede sikkerheden.
Virksomheden forandrer sig — nye forretningsområder
Efter frasalget af telekommunikationsområdet, købte Bosch i 2001 industrivirksomhed Mannesmann Rexroth. Det styrkede forretningsenheden Industrial Technology og kunne bringe ligevægt i virksomhedsstrukturen. De tilbageværende dele af telekommunikationsdivisionen blev omdannet til Security Systems. Bosch udvidede sin division for termoteknik afgørende ved købet af Buderus AG i 2003. Bosch afviklede andre områder, som solcelleforretningen, der blev etableret i 2008.
Smart skruearbejde, smart cykling, smart køling, smart styring
Med den elektriske skruemaskine IXO, som overraskende blev det bedst sælgende el-værktøj i hele verden, åbnede Bosch i 2003 for små, lette værktøjer med litium ion-batterier. I 2011 opstod der helt nye områder, bl.a. drevsystemet til el-cykler. Samtidigt har Bosch udvidet de traditionelle aktiviteter, f.eks. med opkøb af tidligere joint ventures som ZF Lenksystem og Bosch og Siemens Hausgeräte - hvilket har været afgørende grundlag for fremtidsscenarier som forbunde og web-styrede hårdehvidevarer og selvkørende biler.
Automatisk kørsel
Som ved et trylleslag
Automatisk kørsel er ikke længere begrænset til science fiction. Bosch udforsker, udvikler og tester denne teknologi i laboratorier og på det tyske motorvejsnet og på californiske highways. Allerede i år 2000 lancerede Bosch en afstandsradar. Den næste generation af systemerne var så i stand til at bremse en bil automatisk ned til stop og accelerere den i en kø. Da sensorteknologien og softwaren udvikler sig løbende, bliver det gradvist muligt med automatiseret kørsel på motorveje og på sigt også i bytrafik.
Foto: Testkøretøj for automatisk kørsel med et roterende 360 graders højhastighedskamera (2015)
Nye områder: Internet of Things og kunstig intelligens
Internet of Things åbner mange nye forretningsområder for Bosch. Ud over traditionelle produkter omfatter dette også softwaren, nye internetbaserede forretningsmodeller og databeskyttelse. Firmaet hat sat sig selv målet at kombinere disse fire felter på lang sigt. Dette dækker alt fra automatisk kørsel til smarte hjem og autonom kommunikation mellem fabrikkens maskiner.