Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Nyheder

Sådan ændrer Bosch bilkørsel med forbundne services

19.02.2018

  • Fra sharing til multimodal: med services uden stress gennem byen.
  • Fra smart parkering til livreddere fra dataskyen: services til forbundne biler og afslappet, behagelig og sikker kørsel.
  • Forbundet mobilitet er drivkraften bag mobilitet uden stress, ulykker og emission.
forbundne mobilitetsløsninger

En smartphone-app i stedet for en bilnøgle, et digitalt parkeringskort i stedet for besværlig søgning efter en parkeringsplads og deletjenester, der giver folk mulighed for at være mobile uden at have deres egen bil: at være forbundet gør livet lettere for trafikanterne, øger sikkerhed og komfort og sænker stressniveauet på verdens veje. Ifølge markedsanalysevirksomheden Gartner vil en kvart milliard køretøjer over hele verden være forbundne i 2020. På Bosch ConnectedWorld 2018 vil Bosch præsentere sine forbundne mobility services.

Med sharing services og multimodal mobilitet uden stress gennem byen:

SPLT: SPLT

COUP: Reservér, betal, kør – eScooter-deletjenesten COUP er et nemt alternativ til offentlig transport, privatbiler eller taxaer. eScooterne er allerede på vejene i Berlin og Paris og vil komme til Madrid fra sommeren 2018. Med app’en finder brugerne nemt den nærmeste eScooter, reserverer den og kan køre afsted med det samme.

moveBW: I juli 2017 lancerede Bosch testfasen for den multimodale mobilitetsassistent moveBW. På basis af data i real tid finder tjenesten den hurtigste vej gennem byen. Pendlerne når hurtigt og fleksibelt frem til deres mål, byerne styrer deres trafiktæthed, og mobilitetsudbyderne opnår en bedre udnyttelse af deres trafikmidler.

myScotty: Med app’en fra startup-tjenesten myScotty er brugerne altid mobile takket være de forskellige mobilitetstilbud – fra deletjenester for biler, scootere og cykler til taxaer og udlejningsbiler. Brugerne bestiller og betaler for tjenesterne med en smartphone. For at bruge myScotty verificerer hver bruger sin identitet én gang pr. videochat. Startup-tjenesten tager sig af registrering og verifikation hos de forskellige udbydere.

Forbundne tjenester for mobilitet uden stress

Community-based parking: Med parkeringspladssøgemaskinen community-based parking leder Bosch efter en egnet parkeringsplads, så bilisterne slipper for at gøre det selv. Med ultralydssensorerne fra deres parkeringsassistentsystem identificerer bilerne hullerne mellem de parkerede biler, når de kører forbi, og måler disse. De indsamlede data overføres til et digitalt parkeringskort, som bilisterne kan anvende til at lede dem hen til egnede parkeringspladser.

Automated valet parking: Bosch’s løsning automated valet parking betyder, at bilerne selv vil parkere i fremtiden. Bilisterne efterlader deres biler ved indkørslen til parkeringshuset og giver bilen besked på at parkere selv ved hjælp af en smartphone app. Nu leder bilen selv efter en ledig plads og parkerer automatisk der. Denne fuldautomatiske parkeringstjeneste bliver bl.a. mulig ved hjælp af en intelligent parkeringshusinfrastruktur, der er forbundet med bilens teknik.

Softwareopdateringer over-the-air: Med Bosch-tjenesten over-the-air software update udfører bilerne værkstedsbesøget digitalt. Data opdateres sikkert og pålideligt som ved smartphones, og yderligere funktioner som fx et digitalt parkeringskort kan downloades.

Perfectly Keyless: Med Perfectly Keyless bringer Bosch den besværlige søgning efter bilnøgler til ophør. Bilisterne bruger deres smartphone til at låse og åbne bilen og starte motoren. Bilejeren kan desuden bruge app’en til at give andre brugere adgang til bilen. Derved kan familier, virksomheder, deleudbydere og flådeoperatører fleksibelt styre, hvem der har adgang til deres biler og hvornår.

Forudseende diagnose: Takket være den forudseende diagnoseservice analyseres vigtige komponenters tilstand som fx batteri, brændstoffilter og bremsesystem i daglig drift ved hjælp af data og cloud-informationer. Hvis dataene indikerer, at en komponent er nedslidt, informeres bilisten, inden komponenten er helt slidt op, og bilisten modtager en anbefaling for næste værkstedsbesøg. Derved kan det forhindres, at bilen pludselig bryder sammen.

Concierge service: Med concierge service har bilisterne altid deres personlige assistent i bilen. Den hjælper dem med at lede efter det nærmeste posthus, hjælper med at bestille bord eller koncertbilletter og giver gode råd om, hvad man kan foretage sig i en ukendt by. Når bilisten har bestemt sig for et mål, sender tjenesten adresseinformationer direkte til bilens navigationssystem.

Secure truck parking: Over hele Europa hjælper reservationstjenesten Bosch secure truck parking lastbilchaufførerne med at finde et egnet og sikkert sted at parkere. Bosch registrerer i real tid, hvilke lastbilparkeringspladser der er optaget. Speditionsfirmaer og lastbilchauffører kan bruge en gratis onlineportal og fremover også en app til på forhånd eller undervejs at reservere parkeringspladser langs ruten. Resultatet er bedre rute- og pauseplanlægning.

Forbundne tjenester for mobilitet uden ulykker

En skytsengel i dataskyen: Alene i Tyskland sendes der ca. 2.000 advarsler i radioen om året om spøgelsesbilister. Men i de fleste tilfælde kommer advarslen for sent, da hver tredje spøgelseskørsel allerede ender efter 500 m – i værste fald med dødelig udgang. Bosch’s cloudbaserede spøgelsesbilistalarm er konstrueret til at advare efter godt 10 sekunder. Alarmen går ikke kun til spøgelsesbilisten, men til alle modkørende biler. Det gør denne tjeneste til en skytsengel i dataskyen.

eCall – redder liv: Fra april 2018 vil alle nyindregistrerede biler i EU som standard være forsynet med en forbundet, livreddende tjeneste. Det automatiske nødopkald – forkortet eCall – ringer automatisk efter hjælp i tilfælde af en ulykke. Den forventes at redde ca. 2.500 liv om året. Bosch tilbyder til sin eCall-løsning en omfattende række serviceydelser via Bosch Service Center samt telematikløsninger. Retrofit eCall er konstrueret til at kunne tilkobles bilens cigarettænder. I en udvidet version analyserer den desuden kørselsadfærd og sender data til bilistens smartphone via Bluetooth.

mySPIN smartphone integration: håndfri brug af smartphonens navigation, streamingtjenester eller en kalender, mens man kører i bil eller på motorcykel, er mulig med Bosch’s mySPIN smartphone integration-løsning. Den integrerer smartphonen med apps i bilens infotainmentsystem. Fremover vil det være muligt at integrere og vise data fra skyen i real tid. Disse data kan advare bilisterne om farer som fx en trafikkø forude.

Køre-app: Med denne app betjener bilisterne telefon-, navigations-, messenger- og musik-apps sikkert under kørsel med stemme og gestus. Nu hvor bilisterne ikke længere skal se på eller berøre deres smartphones skærm for at gøre dette, kan de koncentrere sig mere om trafikken. Køre-app’en tilbyder mere komfort og underholdning for de bilister, hvis biler ikke er udstyret med et infotainmentsystem.

Connected horizon gør det endnu mere sikkert og nemt at køre bil. Den leverer trafikdata som fx trafikkøer og ulykker, topografiske rutedata inkl. bakker og kurver samt infrastrukturdata som fx trafikskilte og hastighedsgrænser – og alt i real tid. Det giver mulighed for en dynamisk forhåndsvisning af den kommende rute og tilsvarende tilpasninger af kørestrategien. Systemet gør, at bilerne kan tænke fremad, hvilket øger både komfort og sikkerhed.

Radar-vejsignatur: Højopløsningskort er af afgørende betydning for automatisk kørsel. På basis af informationerne fra sine radarsensorer har Bosch udviklet lokaliseringstjenesten radar road signature. Den kan integreres i højopløsningskort og hjælper selvkørende biler med nøjagtigt at bestemme deres position i en given kørebane.

Forudseende vejtilstandstjenester: Denne Bosch-tjeneste forbedrer sikkerheden på vejene. Alt efter årstid og vejr ændres bilens vejgreb på vejens overflade, hvilket kræver, at bilisten eller den selvkørende bil ændrer sin kørestil for at undgå kritiske situationer. Bosch har udviklet den cloudbaserede tjeneste for at levere informationer om vejoverfladens tilstand. Tjenesten anvender sensorerne i det elektroniske stabilitetsprogram ESP til at afgøre, om vejen er fedtet eller giver et godt vejgreb. Suppleret med data fra fx vejrstationer beregner den de aktuelle og forventede friktionsværdier. Disse videregives via skyen i real tid til forbundne biler.

Forbundne tjenester for elektrificeret mobilitet

Charge and pay app: Smartphonen er nøglen til at finde ladestationer til elbiler og betale efter opladning med bare et enkelt klik. Bosch har udviklet charging apps sammen med bilproducenter som Mercedes-Benz, smart og Renault. Disse giver for øjeblikket kunderne adgang til ca. 17.400 ladestationer i fem lande i Europa, og flere forventes snart at komme til.

Pressekontakt

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørgsmål om Bosch

Flere nyheder