Sådan vil AIoT gøre intelligente byer mere intelligente
Inden 2050 vil omkring 68 % af den globale befolkning bo i byerne, så på trods af en midlertidig nedgang i visse lande på grund af pandemien er der større sandsynlighed for, at vi flytter ind til byerne frem for ud af dem i de kommende år. Det skaber et væld af udfordringer for samfundet, fra mulig mangel på drikkevand og mængder af affald i gaderne til konstant voksende bekymringer i forhold til trafik og luftforurening.
Som respons på dette skal vi gøre de urbane miljøer mere effektive, renere, sikrere og mere behagelige at bo i. Og for at gøre dette skal vi udnytte fordelene ved den nyeste teknologi. Og jo mere avanceret den bliver, desto mere effektiv bliver den også. Løsningen – eller i hvert fald en af dem – vil sandsynligvis komme fra udviklingen af intelligente byer, med teknologidrevne bygninger og forsyningsselskaber med fokus på at forbedre livskvaliteten for indbyggere og reducere brugen af ressourcer.
Sådan gør vi intelligente byer mere intelligente
Fem centrale områder er identificeret, hvor AIoT sandsynligvis vil spille en central rolle i disse nye, forbundne byer.
For det første er en intelligent infrastruktur et must. Energieffektivitet og bæredygtighed vil blive styrket med integration af flere intelligente systemer – strøm til gadebelysning kan fx overvåges og styres efter behov, mens den voksende udbredelse af elbiler og andre elektriske køretøjer vil hjælpe med at reducere CO2-udledningen betragteligt.
Luftforurening er allerede en stor udfordring i byer verden over og vil blive endnu mere kritisk, i takt med at byerne vokser. Værktøjer der anvender AI-software til luftkvalitetskontrol, vil samarbejde med sensorer, der måler luftforureningsniveauer på alle tidspunkter og kan forudsige, hvordan værdierne vil ændre sig.
Vejen til forbedring
Trafik er en kritisk udfordring, både når det gælder personkøretøjer og infrastruktur, i forhold til at hjælpe med at holde byerne i gang i vores fremtidige, intelligente og forbundne byer. Et godt eksempel på, hvordan ting kan fungere, finder vi i Los Angeles, hvor sensorer i fortorvet sender realtidsbaserede opdateringer om trafikniveau/-propper til et centralt system, der analyserer dataene og justerer trafiklysene derefter. Intelligent parkering vil også hjælpe med at holde trafikken i gang. I dag skyldes omkring 30 % af trafikken i bykernerne personer, der blot kører rundt for at finde en parkeringsplads.
Men hvad nu, hvis vores biler selv kunne finde en parkeringsplads og parkere sig selv? Her har Bosch været involveret i et projekt på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart, hvor vi har installeret en avanceret, automatisk parkeringsløsning. Ralf Mårtensson, Business Development Manager, Nordic, forklarer:
"Sensorer i bilen (kameraer, ultrasoniske sensorer) udveksler information med en softwareløsning i parkeringsanlægget. Førerens app starter funktionen og adgang gives til bilen. Softwaren beregner derefter ruten gennem parkeringshuset og bruger informationen fra sensorerne i bilen og parkeringsanlægget til sikkert og uden menneskelig indgriben at køre bilen til den planlagte parkeringsplads".
Et andet sted i avancerede byer vil ladestationer kommunikere med bilerne via apps og lede førerne af bilerne til ledige parkeringspladser, samtidig med at sikkerheden også optimeres takket være kollisionsdetekteringssoftware til biler, motorcykler og cykler – i nogle lande vil softwaren, hvis du bliver involveret i en ulykke, automatisk kunne ringe til alarmcentralen for dig, hvis der er behov for det.
Mindre affald
Friskere luft og et bedre miljø vil også være afhængigt af forbedret affaldshåndtering. AIoT-teknologi vil hjælpe med at optimere effektiviteten af denne vigtige del af infrastrukturen. Igen vil sensorer udgøre kernen i operationen. De vil blive placeret i private og industriaffaldsbeholdere og sende besked til renovationsarbejderne, når de er fulde, og samtidig kan man eliminere unødvendig indsamling og tømning af beholdere, der ikke er fulde. Forhåbentlig vil synet af større mængde affald i gaderne være noget, der tilhører fortiden.
Der er ingen tvivl om det stigende behov for at udstyre vores bymiljøer med intelligent, forbundet teknologi, der fokuserer på forbedring af livskvaliteten for dem, der bor og arbejder i byerne. – Når trafikstrømmen kan optimeres til transport af både mennesker og varer, og luftkvaliteten og infrastrukturen forbedres, vil der være mere plads til individet at bevæge sig rundt i, konkluderer Mårtensson. Og den intelligente by vil virkelig være mere tilgængelig og åben for sine indbyggere.