Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Nyheder

Fra Tyskland til polarcirklen med Bosch's brake-by-wire

28.01.2025

Ingeniører fra Bosch gennemfører første tur på over 3.300 kilometer offentlig vej gennem flere lande – heriblandt Danmark.

Brake-by-wire systemet erstatter den mekaniske forbindelse mellem bremsepedalen og bremsesystem med elektriske signaler.

Bosch har allerede modtaget ordrer fra forskellige bilproducenter og planlægger markedslanceringen i efteråret 2025.

Bosch forventer, at 5,5 millioner køretøjer på verdensplan vil være udstyret med break-by-wire i 2030.

Brake-by-wire
Testkørsel for nyt bremsesystem Brake-By-Wire fra Tyskland til Sverige

StuttgartI løbet af seks dage er over 3.300 kilometer blevet tilbagelagt og flere landegrænser krydset. På en usædvanlig testkørsel har et udviklingsteam fra Bosch nemlig – med succes – afprøvet virksomhedens nye hydrauliske brake-by-wire-system. En testkørsel, der blandt andet slog vejen forbi København på turen gennem Norden til polarcirklen og det svenske Bosch testcenter i det nordlige Sverige. Det er første gang, at systemet er testet på offentlige veje.

Med det nye brake-by-wire-system sætter Bosch nye standarder for fremtidens bremsesystemer. Det, der adskiller brake-by-wire fra traditionelle bremsesystemer, er den fuldstændige eliminering af den mekaniske forbindelse mellem bremsepedalen og bremsesystemet. I stedet overføres førerens bremseønske som et elektrisk signal via redundante signallinjer, hvilket sikrer både præcision og sikkerhed.

For at understøtte denne fundamentalt nye tilgang, har Bosch udviklet en robust og effektiv løsning, der kombinerer to uafhængige hydrauliske bremsesystemer – en elektrisk styret bremseaktuator og et Bosch ESP® system. Hvor traditionelle bremsesystemer stadig opretholder sikkerhed via en mekanisk kobling til bremsepedalen, har Bosch med det nye system erstattet denne mekaniske forbindelse. Resultatet er et fuldelektronisk bremsesystem, der ikke går på kompromis med hverken pålidelighed eller ydeevne.

Med denne innovation fortsætter Bosch sin rolle som en førende aktør inden for udvikling af avancerede køretøjssystemer, der sætter nye standarder for fremtidens mobilitet. Brake-by-wire-systemet forventes lanceret i efteråret 2025, og virksomheden har allerede modtaget ordrer fra forskellige bilproducenter.

Bosch forventer, at mere end 5,5 millioner køretøjer på verdensplan vil være udstyret med brake-by-wire i 2030.

Bosch brake-by-wire bringer fordele og frihed med sig

Ved at fjerne den mekaniske forbindelse er det ikke længere nødvendigt at montere bremsesystemets komponenter på vægen mellem kabinen og motorrummet. I stedet kan komponenterne nu monteres, hvor det er optimalt fx i forhold til sikkerhed ved havari, støj i kabinen og optimal produktion. Fleksibiliteten i valget af, hvor bremsesystemet skal installeres, hjælper med at undgå behovet for, at der produceres forskellige varianter til højre- og venstrestyrede-køretøjer.

Den hydrauliske brake-by-wire-løsning fra Bosch er baseret på testet og gennemprøvet bremsesystemteknologi og er en kombination af en by-wire-bremseaktuator og en ESP®. Da både den elektriske bremseaktuator og ESP® systemet er tildelt forskellige kanaler i det redundante elektriske system, kan de hver især – uafhængigt af hinanden– opbygge det nødvendige bremsetryk ved alle fire hjulbremser i tilfælde af en fejl. Derfor er denne Bosch-løsning også velegnet til højautomatiserede køretøjer, da den opfylder gældende krav til beskyttelse af bremsesystemet, som disse køretøjer kræver.

Vellykket langdistancetest giver værdifulde data til videreudvikling

Brake-by-wire-systemets landevejstest førte udviklingsteamet på en lang rute fra udviklingscenteret i Abstatt i det sydvestlige Tyskland gennem Hamborg til København og videre gennem Stockholm. Turen blev afsluttede med en kort afstikker til polarcirklen, inden målet ved Boschs vintertestcenter Vaitoudden i Arjeplog i det nordlige Sverige.

Bosch har specifikt ansøgt om og opnået godkendelse til offentlig vejbrug af testkøretøjet i flere lande baseret på et omfattende sikkerhedskoncept: "Hele holdet har arbejdet hen imod denne begivenhed med stor motivation – og vores første langdistancetest viste på imponerende vis, at vi kan bringe et brake-by-wire system sikkert og succesfuldt fra testbanen til vejen", forklarer Hagen Kuckert, der er projektleder for brake-by-wire bremseaktuatoren hos Bosch i Abstatt. "Vi udførte tusindvis af bremseforsøg- og test under kørslen, hvilket gav os vigtig indsigt og data om bremsesystemets adfærd i en lang række trafiksituationer, som vi sammenligner med vores tidligere simuleringer. Alt dette er indarbejdet i den videre udvikling for yderligere at optimere vores hydrauliske brake-by-wire system."

Pressekontakt

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørgsmål om Bosch

Flere nyheder