Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Virksomhedshistorie

Nye forretninger 1960–1989

Det nye Bosch hovedkvarter på Schillerhöhe i Stuttgart erstattede de gamle faciliteter i byens centrum, som var blevet for små.

Tiden fra 1960'erne til 1980'erne betød store ændringer for Bosch. Virksomheden var ved at udvikle sig til en differentieret og global koncern med selvstændige divisioner og var førende inden for området bilelektronik.

Tegning af en stiliseret struktur, der viser udviklingen af de forskellige forretningsområder.

Ny struktur — Oprettelse af nye divisioner

Mellem 1950 og 1960 steg antallet af Bosch-ansatte fra 15.000 til 70.000. En centraliseret struktur tilpasset en mellemstor virksomhed var ikke længere tilstrækkelig. Derfor blev divisionerne i løbet af 1960erne mere uafhængige, som bl.a. Power Tools. I tider med økonomisk boom og lav arbejdsløshed, tilkøbte Bosch virksomheder i andre brancher og tusinde medarbejdere blev genoptrænet til at producere bilelektronik.

Borhamre monteres til tungt konstruktionsarbejde på Bosch fabrikken i Leinfelden. (1956)
Borhamre monteres til tungt konstruktionsarbejde på Bosch fabrikken i Leinfelden. (1956)
Brochurens forside viser, at vask dengang stadig blev betragtet som kvindens arbejde — med børn, der får lov at se på. (1963)
Brochurens forside viser, at vask dengang stadig blev betragtet som kvindens arbejde — med børn, der får lov at se på. (1963)
/

Fra hydraulik til emballering

På dette tidspunkt var bilindustrien, det vigtigste område for Bosch. Men hele Vesteuropas økonomi var stigende og diversificeringen til andre sektorer var stadig af stor betydning. Efter debuten inden for mobilhydraulik, medicinsk elektronik og radioteknologi i 1950erne, købte Bosch i 1963 en del af en emballage- og maskinfabrik og ekspanderede yderligere med flere opkøb. Divisionen Packaging Technology blev etableret.

Datterselskabet Höfliger & Karg, som er del af Packaging Technology, har udviklet denne maskine, der kunne producere 1.400 kaffe-fløde bægre pr. minut . (1982)
Datterselskabet Höfliger & Karg, som er del af Packaking Technology, har udviklet denne maskine, der kunne producere 1.400 kaffe-fløde bægre pr. minut . (1982)
Produktion af regulatorer for køretøjsgeneratorer i fabrikken i Reutlingen. (1964) Reutlingen var hjemstedet for Emil Gminder AG, en tekstilproducent, som Bosch overtog i 1964.
Produktion af regulatorer for køretøjsgeneratorer i fabrikken i Reutlingen. (1964) Reutlingen var hjemstedet for Emil Gminder AG, en tekstilproducent, som Bosch overtog i 1964.
Tændspoleproduktion i Blaichach (1964). Efter sammenbruddet af regionens tekstilindustri, åbnede Bosch nye karrieremuligheder for de tidligere ansatte i tekstilindustrien.
Tændspoleproduktion i Blaichach (1964). Efter sammenbruddet af regionens tekstilindustri, åbnede Bosch nye karrieremuligheder for de tidligere ansatte i tekstilindustrien.
/

Grundlæggerens testamente — Robert Bosch Stiftung

Bosch-familiens hjem på en bakke i det østlige Stuttgart er nu hovedkvarter for Robert Bosch Stiftung, der blev grundlagt i 1964.
Bosch-familiens hjem på en bakke i det østlige Stuttgart er nu hovedkvarter for Robert Bosch Stiftung, der blev grundlagt i 1964.
Det nye Bosch hovedkvarter på Schillerhöhe nær Stuttgart erstattede i 1970 de gamle faciliteter i byens centrum, som var blevet for små.
Det nye Bosch hovedkvarter på Schillerhöhe nær Stuttgart erstattede i 1970 de gamle faciliteter i byens centrum, som var blevet for små.
/
Tegning af molekularstrukturer, der symboliserer forskning og udvikling hos Bosch.

Forskning, udvikling og erhvervelse— med innovationskraft

I 1968 samlede Bosch sine forsknings- og udviklingsressourcer i et nyt forskningscenter. Denne samlede indsats var nødvendig for at dyrke de ideer, som Bosch senere forvandlede til de innovative og konkurrencedygtige produkter. Fra midten af 1960erne begyndte virksomhedens egne forskningsinstitutter også at fokusere på særlige projekter, som bl.a. integrerede kredsløb.

Test af komponenter i kølekammeret er del af forskning og udvikling for at sikre, at Bosch teknologi kan holde til selv den hårdeste vinter. (1959)
Test af komponenter i kølekammeret er del af forskning og udvikling for at sikre, at Bosch teknologi kan holde til selv den hårdeste vinter. (1959)
Fra midten af 1960erne, voksede halvlederprodukterne, som dette kort til en elektronisk styreenhed, fra en nicheproduktion hos Bosch til en million-bestseller. (c. 1965)
Fra midten af 1960erne, voksede halvlederprodukterne, som dette kort til en elektronisk styreenhed, fra en nicheproduktion hos Bosch til en million-bestseller. (c. 1965)
Test af elektronik til el-køretøjer (1967). I disse dage fyldte elektronikken for el-køretøjer stadig det meste af bagagerummet.
Test af elektronik til el-køretøjer (1967). I disse dage fyldte elektronikken for el-køretøjer stadig det meste af bagagerummet.
Bosch IBM 370/model 15 procesenhed i Schwieberdingen havde 100 kilobyte lagerkapacitet og et vandkølesystem, der brugte 150 liter kølevæske. (1970)
Bosch IBM 370/model 15 procesenhed i Schwieberdingen havde 100 kilobyte lagerkapacitet og et vandkølesystem, der brugte 150 liter kølevæske. (1970)
/

Jetronic

Kort af en Jetronic elektronisk styreenhed for benzinindsprøjtning i elektroniklaboratoriet i Schwieberdingen teknisk center i nærheden af Stuttgart (1970)

Elektronikken tager over

Bosch begyndte i 1959 at udvikle en elektronisk styret benzinindsprøjtningsventil. Jetronic var det første system af denne type i verden, der blev masseproduceret siden 1967. Det blev først anvendt i de amerikanske versioner af Volkswagen 1600 LE og TLE. Takket være Jetronic kunne VW 1600 opfylde de relativ strikse miljøkrav, der blev introduceret i Californien.

Photo: Kort i en Jetronic elektronisk styreenhed for benzinindsprøjtning i elektroniklaboratoriet i Schwieberdingens tekniske center i nærheden af Stuttgart (1970)

Halvledere og computerstyret bil — elektronik hos Bosch

I 1970'ene nærmede man sig målet om at gøre elektronik til et af virksomhedens milepæle. Dette tidligere uudforskede område har formet virksomhedens succeser frem til den dag i dag. Et glimrende eksempel på dette er ABS, antiblokeringsbremsesystemet som blev lanceret i 1978, og som Bosch ændrede til en teknisk standard i køretøjer takket være virksomhedens viden og erfaring inden for digital elektronik.

Bosch ABS-teknologi-teamet har testet antiblokerinngsbremsesystemet på et bremsesystem på en frossen sø i det nordlige Sverige (1975).
Bosch ABS-teknologi-teamet har testet antiblokerinngsbremsesystemet på et bremsesystem på en frossen sø i det nordlige Sverige (1975).på et bremsesystem på en frossen sø i det nordlige Sverige (1975).
Tværsnit af forbrændingskammeret i en benzinmotor med Motronic elektronisk motorstyring. Det nye system kombinerede elektronisk tænding med indsprøjtning og gjorde det dermed muligt at optimere motorens drift.
Tværsnit af forbrændingskammeret i en benzinmotor med Motronic elektronisk motorstyring. Det nye system kombinerede elektronisk tænding med indsprøjtning og gjorde det dermed muligt at optimere motorens drift.
/

Global fokus— en ny start i USA og Asien

I verdens største økonomi, USA, varede det indtil 1983 før Bosch kunne genetablere de fulde brugsrettigheder for sit eget varemærke. Det banede vejen for, at virksomheden kunne genskabe tidligere salgssucceser. I Asien etablerede Bosch sin repræsentation på en særlig måde. Man fremstillede højkvalitetsprodukter, som foto- og videoteknologi på en mere omkostningseffektiv måde i lande som Malaysia. Virksomheden har også indgået joint ventures på nøglemarkeder som bl.a. Japan. Der begyndte Bosch i 1973 at producere benzinindsprøjtningssystemer og i 1984 startedes produktionen af ABS.

Medarbejdermøde på Bosch-fabrikken i Nasik, Indien (1973). Bosch har her produceret dieselindsprøjtningsteknologi siden starten af 1970s.
Medarbejdermøde på Bosch-fabrikken i Nasik, Indien (1973). Bosch har her produceret dieselindsprøjtningsteknologi siden starten af 1970s.

Lambda-sensoren

Funktionstest af lambda-sensor prototyper i det tekniske center i Schwieberdingen (1975)

Sensitive sanser

Bosch begyndte i 1969 at udvikle en sensor til måling af udstødningsgas, men det tog et helt årti, inden teknikken blev etableret. I dag er det helt umuligt at tænke sig miljøvenlige forbrændingsmotorer uden lambdasensor. Produktionen begyndte i 1976. Denne Bosch-innovation var forudsætningen for udstødningsbehandlingen ved anvendelse af tre-vejs-katalysatorer. Lambda sensoren måler iltindholdet i udstødningsgassen foran katalysatoren. Denne værdi, som hele tiden svinger dramatisk alt efter køresituationen, anvendes af den elektronisk styring af indsprøjtingssystemet for at justere benzin-luft-blandingen. Systemets præcision sikrer en fuldstændig forbrænding, der gør det muligt for katalysatoren at rense udstødningsgassen optimalt. Dette kan reducere skadelige emissioner med op til 90 procent.

Foto: Funktionstest af lambda-sensor prototyper i det tekniske center i Schwieberdingen (1975) Schwieberdingen

Telekommunikation — et nyt fokus

I starten af 1980erne udvidede Bosch sine aktiviteter til telekommunikationsområdet og begyndte at udvikle satelit- og mobilteknologi samt at installere offentlige og private telekommunikationsnetværk. Efter to succesfulde årtier på dette område, som tegnede sig for 25% af virksomhedens salg, medførte forskellige forhold, at Bosch skulle trække sig fra flere segmenter. Divisionen Security Systems forblev og er stadig i dag en succesrig division.

Bosch OF4 biltelefon (1983). Siden 1954 har Bosch haft en radioteknologidivision, som udviklede de første biltelefoner. I 1980erne kostede disse systemer så meget som en lille bil.
Bosch OF4 biltelefon (1983). Siden 1954 har Bosch haft en radioteknologidivision, som udviklede de første biltelefoner. I 1980erne kostede disse systemer så meget som en lille bil.
Bosch Telecom nødopkaldscenter (1991). Med købet af Telenorma AG og ANT GmbH, blev Bosch en af de førende telekommunikationsudbyder i 1980erne.
Bosch Telecom nødopkaldscenter (1991). Med købet af Telenorma AG og ANT GmbH, blev Bosch en af de førende telekommunikationsudbyder i 1980erne.
/