Rekonstruktion 1946–1959
Efter Anden Verdenskrig havde Bosch mistet de internationale forretningsenheder for anden gang. Store dele af produktionsfaciliteter lå i ruiner. De to følgende årtier stod i rekonstruktionens tegn, men der blev også opdyrket nye forretningsområder.
Med trillebør og skovl — genopbygning hos Bosch
I 1945 var over 50 procent af Bosch's produktionsfaciliteter i Tyskland ødelagt af de allieredes bombetogter. Dens nøgleposition som krigsleverandør af militære køretøjer gjorde Bosch til et strategisk mål. Nu skulle virksomheden rydde op, re-konstruere og skaffe arbejde til sine medarbejdere.
Tændrør og gryder— overlevelse i efterkrigstiden
For at kunne genansætte medarbejderne og betale deres løn, begyndte firmaet produktionen af gryder fra stålhjelme, håndvogne og paraplyer i fabrikkens ruiner. Medarbejderne kunne enten selv bruge disse ting eller bytte dem for at få andre nødvendigheder. De første mere komplekse produkter var tændrør — til de allieredes militærkøretøjer.
Eksekutor af Robert Bosch's sidste vilje og administrerende direktør
Robert Bosch døde i 1942. Eksekutoren af hans bo rekonstruerede virksomheden i henhold til Robert Bosch's vilje og testamente - efter 1945. Målet var på den ene side overskud, men også at kanalisere overskuddet til velgørende formål. Hans Walz ledede virksomheden som grundlæggerens efterfølger indtil 1963.
Antikartelsager — frygten at miste alt
Nationalsocialisternes drømme om verdensherredømmet kunne kun realiseres ved hjælp af mægtige virksomheder. Det var årsagen til, at de allierede ønskede at opbryde store tyske virksomheder, herunder Bosch. Virksomheden var imidlertid vokset organisk, hvilket betød, at de enkelte dele ikke kunne overleve alene. I sidste ende forblev Bosch-koncernen næsten intakt, selvom den skulle afsløre sine patenter for alle konkurrenter.
"Made all over the world" — nye veje mod en international virksomhed
Inden Hitler kom til magten, stammede over 50 procent af Bosch-salget fra internationale forretninger. Men efter 1945 var det næsten nul, og virksomhedens internationale formue var beslaglagt. Takket være gode relationer med mangeårige partnere og pga. hurtigt voksende markeder og lande som Brasilien og Indien, blev der dannet et globalt netværk. Alligevel tog det indtil 1960 før det internationale salg igen oversteg 20 procent af Bosch's totale salg.
Perfektion og elegance — forbrugerprodukter
I de tidlige 50'er markedsførte Bosch produkter, der afspejlede den tyske og europæiske økonomiske fremgang og kunne tilfredsstille forbrugernes behov, nu hvor de vanskelige tider næsten var ovre. Eksemplerne omfattede køkkenapparater og boremaskiner til hobbybrug. Kerneprodukter som bilradioer blev solgt i millionvis.
Bosch hvidevarer
En ny tidsalder begynder i køkkenet
Bosch's food processor blev kaldt to ting ved sin lancering. Navnet på denne model var "Ny tid/Neu Zeit" og det blev betegnet som "landkvindens hjælper". Kunder i bymiljøer blev lovet en ny tidsalder af meget avanceret husholdningsteknologi, der ville forenkle husholdningsopgaverne.
Det var dog meget nemmere at reklamere over for landsby husholdningerne: maskinen skulle producere masser af mad. En årsag var de store husholdninger med mange børn, en anden at det var nødvendigt at forarbejde frugt- og grøntsagshøsten hurtigt for at gemme dem til senere — for eksempel ved at fryse portioner af produktet, henkoge eller fremstillet marmelade.
"Nytid" var en multifunktionsenhed, der kunne skære, ælte dej, rive, presse og sågar skrælle kartofler.
Foto: Et salg af food processor i en butik i Stuttgart (1962)
Nylancering af gamle favoritter — benzinindsprøjtning i biler
Den teknologi, der blev anvendt i mange Bosch-produkter, stammede fra tiden før krigen. Men der skulle nyudviklinger til for at blive og forblive konkurrencedygtig. Benzinindsprøjtning, som Bosch havde udviklet til flymotorer, var en nydudvikling i bilerne i starten af 1950, selvom det tog årtier at udvikle standarden.
Bosch Combi
El-værktøjet til hjemmet
Gør-det-selv-bølgen blev en lønsom forretning for Bosch. "Bosch Combi" el-værktøj, der blev lanceret i 1952, kunne anvendes på mange forskellige måder alt efter valgt tilbehør — som boremaskine, skruetrækker, slibemaskine eller sågar hækkeklipper. Dette produkt var starten på et helt nyt forretningssegment i Europa for en stadig primær mandlig målgruppe "Gør-det-selv-folk", der først og fremmest kunne findes i kældre og garager.
Hele sættet med standardtilbehør blev solgt i en kuffert eller en trækasse til montering på væggen. Bosch udviklede en anden kerneserie af el-værktøjer for at komplettere de professionelle el-værktøjer til byggepladserne, inklusive borehamre.
Foto: En "Bosch Combi" til gør-det-selv-folk — med sin praktiske bærekuffert (1952)
Elektronik — en forretningsenhed med konsekvenser
Bosch begyndte i midten af 1950erne med udviklingen af elektronikkomponenter. De første af dem var en "variode", som Bosch først producerede i 1958. Derefter kom transistorerne og fra 1970erne integrerede kredsløb. Kritisk kommenteret af skeptikere, men entusiastisk udviklet af deres tilhængere, dannedes det første spæde forsøg på området elektronik, der nu er et kerneområde hos Bosch.