Globale skridt 1906–1925
Den fremadstormende virksomheds globale initiativer blev pludseligt afbrudt af Første Verdenskrig. Herefter var Bosch tvunget til at foretage ændringer og arbejde hårdt på at fremme innovationer for dermed at kunne klare følgerne.
Over Atlanten— Opstart i USA
Det hele begyndte med en reklame for magnettændingssystemer i amerikanske aviser. Det udløste en ordreindgang på mange millioner for Bosch i 1906 og fordoblede salgstallene i løbet af et år. Forretningen i USA var så stor en succes, at Bosch i 1912 begyndte at producere sit kerneprodukt på egen fabrik i Springfield, Massachusetts.
88 procent — resultat af globaliseringen
Ud over USA begyndte Bosch at se på andre markeder rundt om i verden. Bosch's forhandlernetværk spredte sig til alle kontinenter, med salgskontorer i Sydafrika 1906, Australien 1907, Argentina 1908, Kina 1909 og Japan 1911. I 1913 udgjorde forretningen uden for Tyskland 88 procent af virksomhedens salg.
Nye produkter — belysning, generatorer og startere
Da biler blev hverdagsprodukter og højere hastigheder krævede mere sikkerhed, lancerede Bosch i 1913 og 1914 et antal passende produkter. Ud over "Bosch lyset" — et elektrisk lyssystem bestående af forlygter, en generator, regulator og batteri for at gøre kørsel om natten mere sikker, så tilføjede starteren pålidelighed.
Katastrofe — Første Verdenskrig
Med krigens begyndelse i 1914 forsvandt alle oversøiske markeder fra den ene dag til anden, forskning og udvikling afbrydes, og produktionen blev omlagt til våben. I stedet for magnettændinger, begyndte Bosch at producere granatdetonatorer. Ca. halvdelen af de ansatte blev indkaldt til militærtjeneste, og kvinder overtog deres arbejde. 453 af de ansatte vendte aldrig tilbage efter krigen.
Bosch logo
Det nye globale varemærke
Salgskontorer og varemærker blev beslaglagt under Første Verdenskrig. Alligevel gjorde det udkøbte Bosch-selskab i USA fortsat brug af det velkendte Bosch-varemærke i deres markedsføring. For at undgå forvirring, tegnede chefudvikler Gottlob Honold hurtigt et nyt varemærke i 1918, "ankeret i cirklen" , der stadig den dag i dag forbindes med Bosch.
Foto: Udkast af den nye logo (1918)
Ny start — imod alle odds
Imod slutningen af krigen i 1917, stod det omdøbte aktieselskab Robert Bosch AG over for enorme udformninger. Tilbagevenden til de globale markeder blev hindret af den stigende konkurrence og patenterne blev tilbagekaldt. Men det kom ikke på tale at give op. Gamle kontakter blev genopfrisket og nye markeder blev åbnet. Samtidig koncentrerede virksomheden sig om sin kernekompetence — innovation.
Nye automatiske funktioner, vinduesviskere og horn
Aktiviteterne, der blev afbrudt af krigen, blev genoptaget. Sikkerheden i den meget større biltrafik blev drivkraften for forskere og udviklere hos Bosch. Motorcykel- og cykellygter, Bosch-hornet, vinduesviskere og batteridrevet tænding blev i 1926 tilføjet produktporteføljen.
Bosch Car Service
Standardiseret omfattende kundeservice
Et netværk af uafhængige reparations- og installationsværksteder, der alle er underlagt samme standard, var ikke et nyt koncept. Det fandtes allerede i USA inden krigen. Bosch lancerede i 1921 "Bosch Car Service" værksteder uden for Tyskland. Kæden bredte sig og i 1930 var der allerede 2.750 værksteder i 70 lande. Disse værksteder var med til at sprede Bosch-navnet i hele verden.
Foto: Bosch Service lygten blev værkstedets genkendelige varetegn.
Produktion på samlebånd
Det blev mere og mere klar at konkurrenterne kunne matche Bosch-kvaliteten, og endda producere hurtigere og billigere. En årsag var samlebåndene, som Bosch derfor startede med at indføre skridt for skridt fra 1925. Hvor det før havde taget 50 dage at producere et komplet magnettændingssystem, så kunne samlebåndproduktionen reducere dette til fem dage.