Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Virksomhedshistorie

Globale skridt 1906–1925

Bosch US-salgskontor i New York, c. 1908.

Den fremadstormende virksomheds globale initiativer blev pludseligt afbrudt af Første Verdenskrig. Herefter var Bosch tvunget til at foretage ændringer og arbejde hårdt på at fremme innovationer for dermed at kunne klare følgerne.

Tegning af adressestemplet for Bosch-virksomheden i New York i 1947.

Over Atlanten— Opstart i USA

Det hele begyndte med en reklame for magnettændingssystemer i amerikanske aviser. Det udløste en ordreindgang på mange millioner for Bosch i 1906 og fordoblede salgstallene i løbet af et år. Forretningen i USA var så stor en succes, at Bosch i 1912 begyndte at producere sit kerneprodukt på egen fabrik i Springfield, Massachusetts.

Bosch magnettændingssystemer var endelig også kommet til USA. Det var denne reklame fra 1906, der var startskuddet for Bosch's økonomiske succes.
Bosch magnettændingssystemer var endelig også kommet til USA. Det var denne reklame fra 1906, der var startskuddet for Bosch's økonomiske succes.
Salgskontoret i New York, ca. 1908. Ud over den eksisterende fillial i Chicago blev der etableret flere i San Francisco i 1909 og Detroit i 1910.
Salgskontoret i New York, ca. 1908. Ud over den eksisterende fillial i Chicago blev der etableret flere i San Francisco i 1909 og Detroit i 1910.
/

88 procent — resultat af globaliseringen

Fra ca. 1910 var Bosch repræsenteret på alle kontinenter. I Storbritannien blev over 90 procent af bilerne udstyret med Bosch magnettændingssystemet.
Fra ca. 1910 var Bosch repræsenteret på alle kontinenter. I Storbritannien blev over 90 procent af bilerne udstyret med Bosch magnettændingssystemet.

Ud over USA begyndte Bosch at se på andre markeder rundt om i verden. Bosch's forhandlernetværk spredte sig til alle kontinenter, med salgskontorer i Sydafrika 1906, Australien 1907, Argentina 1908, Kina 1909 og Japan 1911. I 1913 udgjorde forretningen uden for Tyskland 88 procent af virksomhedens salg.

Nye produkter — belysning, generatorer og startere

Da biler blev hverdagsprodukter og højere hastigheder krævede mere sikkerhed, lancerede Bosch i 1913 og 1914 et antal passende produkter. Ud over "Bosch lyset" — et elektrisk lyssystem bestående af forlygter, en generator, regulator og batteri for at gøre kørsel om natten mere sikker, så tilføjede starteren pålidelighed.

Bilen, der tilhørte den sidste russiske zar, en Delaunay-Belleville, havde et lys- og tændsystem og en elektrisk starter, fremstillet af Bosch.
Bilen, der tilhørte den sidste russiske zar, en Delaunay-Belleville, havde et lys- og tændsystem og en elektrisk starter, fremstillet af Bosch.
Bosch billygtesystemet på en Mercedes 10/25 HP med generator, forlygter og regulator (c. 1913).
Bosch billygtesystemet på en Mercedes 10/25 HP med generator, forlygter og regulator (c. 1913).
/
Tegning af tyske soldater af Første Verdenskrig.

Katastrofe — Første Verdenskrig

For at mindske elendighederne efter krigens udbrød i 1914, etablerede Bosch omgående et hospital i faciliteter, der oprindeligt var beregnet til at fremstille forlygter.
For at mindske elendighederne efter krigens udbrød i 1914, etablerede Bosch omgående et hospital i faciliteter, der oprindeligt var beregnet til at fremstille forlygter.

Med krigens begyndelse i 1914 forsvandt alle oversøiske markeder fra den ene dag til anden, forskning og udvikling afbrydes, og produktionen blev omlagt til våben. I stedet for magnettændinger, begyndte Bosch at producere granatdetonatorer. Ca. halvdelen af de ansatte blev indkaldt til militærtjeneste, og kvinder overtog deres arbejde. 453 af de ansatte vendte aldrig tilbage efter krigen.

Bosch logo

Udkast over det nye logo (1918)

Det nye globale varemærke

Salgskontorer og varemærker blev beslaglagt under Første Verdenskrig. Alligevel gjorde det udkøbte Bosch-selskab i USA fortsat brug af det velkendte Bosch-varemærke i deres markedsføring. For at undgå forvirring, tegnede chefudvikler Gottlob Honold hurtigt et nyt varemærke i 1918, "ankeret i cirklen" , der stadig den dag i dag forbindes med Bosch.

Foto: Udkast af den nye logo (1918)

Ny start — imod alle odds

Imod slutningen af krigen i 1917, stod det omdøbte aktieselskab Robert Bosch AG over for enorme udformninger. Tilbagevenden til de globale markeder blev hindret af den stigende konkurrence og patenterne blev tilbagekaldt. Men det kom ikke på tale at give op. Gamle kontakter blev genopfrisket og nye markeder blev åbnet. Samtidig koncentrerede virksomheden sig om sin kernekompetence — innovation.

Konstruktion og test kørte på fuldt blus i Feuerbach lygtefabrikken i 1920erne for hurtigt at indhente de tekniske fremskridt, virksomheden var gået glip af pga. krigen.
Konstruktion og test kørte på fuldt blus i Feuerbach lygtefabrikken i 1920erne for hurtigt at indhente de tekniske fremskridt, virksomheden var gået glip af pga. krigen.
Sammen med sin langvarige svenske partner, Fritz Egnell, grundlagde Bosch i 1921 AB Robo i Sverige, som stod for salget af Bosch-produkter i Skandinavien
Sammen med sin langvarige svenske partner, Fritz Egnell, grundlagde Bosch i 1921 AB Robo i Sverige, som stod for salget af Bosch-produkter i Skandinavien
/

Nye automatiske funktioner, vinduesviskere og horn

Aktiviteterne, der blev afbrudt af krigen, blev genoptaget. Sikkerheden i den meget større biltrafik blev drivkraften for forskere og udviklere hos Bosch. Motorcykel- og cykellygter, Bosch-hornet, vinduesviskere og batteridrevet tænding blev i 1926 tilføjet produktporteføljen.

Perfekt æstetisk design og en høj lyd — Bosch-hornet (1921)
Perfekt æstetisk design og en høj lyd — Bosch-hornet (1921)
Efter at Bosch-lygtesystemet blev succesfuldt implementeret i bilerne, fokuserede virksomheden i starten af 1920erne på motorcykler som denne Indian-motorcykel fra 1921.
Efter at Bosch-lygtesystemet blev succesfuldt implementeret i bilerne, fokuserede virksomheden i starten af 1920erne på motorcykler som denne Indian-motorcykel fra 1921.
Klart udsyn i regnvejr er en afgørende sikkerhedsforanstaltninger. Bosch fandt fra 1926 løsningen med vinduesviskere.
Klart udsyn i regnvejr er en afgørende sikkerhedsforanstaltninger. Bosch fandt fra 1926 løsningen med vinduesviskere.
/

Bosch Car Service

Bosch Service lygten blev værkstedets genkendelige varetegn.

Standardiseret omfattende kundeservice

Et netværk af uafhængige reparations- og installationsværksteder, der alle er underlagt samme standard, var ikke et nyt koncept. Det fandtes allerede i USA inden krigen. Bosch lancerede i 1921 "Bosch Car Service" værksteder uden for Tyskland. Kæden bredte sig og i 1930 var der allerede 2.750 værksteder i 70 lande. Disse værksteder var med til at sprede Bosch-navnet i hele verden.

Foto: Bosch Service lygten blev værkstedets genkendelige varetegn.

Produktion på samlebånd

Det blev mere og mere klar at konkurrenterne kunne matche Bosch-kvaliteten, og endda producere hurtigere og billigere. En årsag var samlebåndene, som Bosch derfor startede med at indføre skridt for skridt fra 1925. Hvor det før havde taget 50 dage at producere et komplet magnettændingssystem, så kunne samlebåndproduktionen reducere dette til fem dage.

Forlygteproduktion hos Bosch før samlebåndproduktionen (1925).
Forlygteproduktion hos Bosch før samlebåndproduktionen (1925).
Forlygteproduktion hos Bosch efter skiftet til samlebåndproduktionen (1926).
Forlygteproduktion hos Bosch efter skiftet til samlebåndproduktionen (1926).
/